نصرياشرفي به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: آموزش از علميترين و روشمندترين موضوعاتي است كه در تمام رشتهها و شاخهها وجود دارد.
وي با بيان اينكه آموزش و متدنويسي براي انتقال مفاهيم از پيچيدهترين و بنياديترين مسايل علم محسوب ميشود، اظهار داشت: انتقال مفاهيم نيازمند فرايند طولاني آموزش است به اين معني كه فردي كه ميخواهد وارد كار آموزشي براي انتقال هر دانش و هنري شود، مطالعه و آموزش روشمند و علم انتقال دانش را ياد گرفته باشد.
نصرياشرفي افزود: من يقين دارم افرادي كه كتاب آموزشي مينويسند هيچ كدام تخصص كتابنويسي و يا علم انتقال دانش را ندارند.
نويسنده «گوسان پارسي» ادامه داد: كسي كه تصميم ميگيرد كتاب آموزش موسيقي بنويسد بايد بسيار خوب اين حوزه را بشناسد و يقين داشته باشد از عهده انتقال مفاهيم برميآيد. آموزش، علم جداگانهاي است كه بايد به ساز و كار آن رسيد.
وي با بيان اينكه بيشتر كتابهاي آموزشي در انتقال مفاهيم نارسا هستند، افزود: 95 درصد افرادي كه در اين حوزه كتاب مينويسند فاقد سواد انتقال علماند. اين موضوع مشكلي پايهاي در جامعه ما است. در سراسر دنيا كارگروههاي علمي آموزشي براي نوشتن كتابهاي آموزشي تشكيل ميشود تا يك نوازنده يا خواننده متدي بنويسد؛ بدون توجه به اينكه وي علامه دهر است يا سواد و پشتوانه علمي دارد.
نصرياشرفي اضافه كرد: نميدانم چگونه فردي كه هنري دارد به خود اجازه ميدهد اطلاعات خود را در قالب كتاب ارايه كند. متدهاي او كجا بررسي شده است؟
وي معتقد است: بايد از استاداني كه در عرصه تحقيقاتي كار ميكنند، داراي تاليف آموزشياند و ميتوانند مسايل فني را زير نظر بگيرند دعوت كرد تا طي جلسات سازماندهي شده به چاپ متون آموزشي در حوزه موسيقي همت گمارند.
شنبه ۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۲
نظر شما